Algemeen nieuws

Online shoppers kopen het liefst via een marktplaats

De meeste Nederlandse online shoppers doen liever aankopen bij een marktplaats dan bij een individuele online aanbieder. Ze vertrouwen erop dat ze daar een betere deal kunnen scoren dan bij losse websites. Wel begint de zoektocht relatief vaker op Google dan op een marktplaats. Dat blijkt uit grootschalig onderzoek van ChannelEngine.

Huishoudketen Blokker krijgt 2e leven

De merknaam Blokker en de webwinkel komen in nieuwe handen. De curatoren van de failliete huishoudketen hebben de activa van de keten verkocht. Over de toekomst van de huishoudketen blijft nog veel onduidelijk.

Verzendingen vanuit Europese magazijnen voor Temu

Chinese marktplaatsen Temu en Shein groeien snel binnen Europa. Zo snel zelfs dat meerdere overheden en belangenorganisaties geklaagd hebben dat de marktplaatsen zich niet aan Europese marktregels houden.

Black Friday Week, nog steeds beste week van het jaar voor online verkopers

Nu de gekte rondom Black Friday achter ons ligt, druppelen de eerste cijfers binnen over afgelopen week.

De impact van Black Friday en Cyber Monday op de nederlandse retailmarkt is de afgelopen jaren steeds groter geworden. Hier zijn enkele algemene trends en cijfers op basis van de laatste beschikbare gegevens:

Volgens Twinkle100 groeien buitenlandse platforms snel

In tegenstelling tot de meeste Europese landen bestaat de top-3 e-commerce nog uit lokale spelers. De lijst van online uitgaven in 2023 wordt aangevoerd door het online warenhuis bol. Supermarktketen Albert Heijn staat op de tweede plaats, en elektronicawinkel Coolblue op de derde plek. Maar de grootste groei zit bij spelers als Amazon, Shein en Temu, zo blijkt uit de nieuwste Twinkle100.

17,5 miljard euro uitgegeven aan e-commerce in eerste helft van 2024

Uit de nieuwste Thuiswinkel Markt monitor blijkt dat in de eerste helft van 2024 Nederlandse consumenten voor 17,5 miljard euro hebben uitgegeven aan online retail. Dat is een stijging van 6% vergeleken met dezelfde periode in 2023, maar het aantal producten nam af. De groei komt vooral uit diensten zoals zorg- en schadeverzekeringen.