Nederlandse webwinkels kijken terug op een goed jaar qua omzet. De online detailhandelsbestedingen groeiden na een paar mindere jaren met een kleine 6% in 2024. Ondernemers voor wie het online kanaal het belangrijkst is, profiteerden vooral.
Dat blijkt uit voorlopige jaarcijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) die deze week zijn gepubliceerd. De totale detailhandelsbestedingen in Nederland namen afgelopen jaar met 2,1% toe. Online, een groeiend onderdeel binnen die totale bestedingen, werd 5,8% meer uitgegeven.
Groeipad weer gevonden
Dat betekent dat de groei er weer goed inzit, na post-coronajaren waarin de online detailhandelsbestedingen niet (minus 5,8% in 2022) of nauwelijks (plus 1,1% in 2023) groeiden.
Het afgelopen jaar werd afgesloten met een plus van 6,5% in het laatste kwartaal en een groeipiek van maar liefst 12,5% in december 2024.
Webshops vs multichannelers
Vooral webshops profiteerden afgelopen jaar van de extra online detailhandelsbestedingen. Daarmee bedoelt het CBS ondernemers die verkoop via internet als hoofdactiviteit hebben. Hun groei kwam uit op 9%, tegenover maar 1,4% groei voor de zogenoemde multichannelers die online verkoop erbij doen.
Meer webwinkels
De koek groeit, maar deze wordt over steeds meer ondernemers verdeeld. Eind januari telde het CBS 100.935 bedrijven in de categorie ‘detailhandel via internet’, tegenover 94.570 begin vorig jaar. Een toename van 6,7%. De groei van de bestedingen bij webwinkels was met 9% dus wel groter dan de aanwas van webshops zelf.
De omzet van webshops groeide harder dan hun aantal
Daar staat weer tegenover dat vooral de grote online spelers lijken te profiteren van de groei. “Mensen kopen meer en meer bij de grote webshops in plaats van dat ze naar veel kleinere webshops gaan”, zei PostNL - topvrouw Herna Verhagen onlangs over de ontwikkeling van de Nederlandse pakketvolumes. Die zijn voor het bedrijf nadelig, waardoor PostNL met webshops praat over langere levertijden en hogere pakketprijzen.
Groei per productcategorie
Het CBS splitst de groei van de online detailhandelsbestedingen ook uit in vier categorieën. Vooral de online verkoop van voeding en drogisterijwaren is vorig jaar toegenomen, met maar liefst 10 procent. De online verkoop van kleding is juist iets afgenomen.
Groeiverwachting
De groei van de bestedingen bij webshops zorgt voor verschuivingen in ondernemend Nederland. Ons land telt sinds twee jaar meer webshops dan fysieke winkels. In de eerste helft van 2024 kocht 81 procent van de Nederlandse consumenten online, aldus het CBS in december, een Europees record.
Het statistiekenbureau doet zelf geen voorspellingen over marktontwikkelingen, maar prognoses van andere partijen gaan uit van verdere groei van de online consumentenbestedingen in grote Europese markten of in Nederland in het bijzonder.
Ben jij een online verkoper?
Neem dan eens een kijkje in onze Shop in Shop. Via dit platform kan je jouw producten verkopen. En met de handige e-ShopHub tool bieden we allerlei praktische en vooruitstrevende tricks om jouw online business efficiënt te laten verlopen. Mis dit niet!