De e-commerce trends in een overzicht? Je checkt ze hier!

Ja, ik wil graag vrijblijvend een bezichtiging!

Dit formulier is beveiligd met reCAPTCHA en de privacy policy en terms of service van Google zijn geldig.

Wij zetten de meest essentiële E-commerce trends voor je op een rij.

Aangezien je overal artikelen kunt vinden over e-commerce trends voor de aankomende maanden, hebben wij van Webshoplocatie.nl ze voor je gebundeld. De aankomende weken zullen wij de meest opvallende trends met je delen via onze kanalen.

In deze blog delen wij 4 essentiële e-commerce trends. Covid-19 heeft gezorgd voor een sneltreinvaart aan ontwikkelingen. Het is tijd voor het commerciële tijdperk 3.0! Dus bereid je gauw voor.

Green Delivery

Het werd jaren geleden al voorspeld. Groene bezorging wordt belangrijker.

Dankzij Covid-19 zijn consumenten meer en meer bewust van de impact van e-commerce op het milieu. We bestellen tenslotte allemaal meer producten online. 82% van de consumenten geeft aan dat het milieu belangrijker voor ze is dankzij de Covid-19 uitbraak. 3 op de 4 bedrijven geven aan dat ze een grotere verantwoordelijkheid voelen om zich duurzaam te gedragen.

Vervoerders zoeken naar steeds groenere oplossingen voor minder CO2 uitstoot of het compenseren van deze uitstoot.

Zo staat groene bezorging voorop bij relatief nieuwe vervoerders zoals Budbee, Red Je Pakketje, Fietskoeriers.nl, Homerr en Trunkrs. Ook grote partijen als PostNL en DHL zetten elektrische busjes in om steeds meer pakketten te vervoeren.

E-commerce giganten doen ook mee. Zalando neemt het voortouw en zet zich in om CO2 uitstoot volledig te elimineren. Dit wil het bedrijf realiseren voor alle zendingen en retouren. Daarnaast geeft het bedrijf consumenten de kans om €0,25 te doneren bij de bestelling van een order om daarmee de CO2-voetafdruk te compenseren.

Ondanks de wens van de consument voor groene verzending, blijkt uit de laatste e-commerce statistieken dat slechts 13% bereid is extra te betalen. Mensen willen een groene verzending, maar ze vinden ook dat de financiële verantwoordelijkheid bij de retailer ligt.

Als e-commerce merk betekent dit dat je de kosten van groene verzending moet afwegen tegen het concurrentievoordeel dat het in de ogen van je klanten oplevert.

Aangezien veel webshops terughoudend zijn in  het maken van extra kosten, kun je met groene verzending wel het verschil maken als merk door groene bezorg opties aan te bieden in je check-out.

Voice Commerce
Vorig jaar werd de opkomst van voice-search genoemd. Voice Commerce is een andere trend die zal exploderen. Steeds meer mensen omarmen spraakgestuurde systemen zoals Alexa van Amazon en Google home.

Deze systemen worden niet alleen gebruikt om informatie te ontvangen, maar ook om producten te kopen.

De studie “2020 How We Will Pay” schat dat 23 miljoen consumenten het afgelopen jaar een aankoop hebben gedaan met behulp van voice assistants – een stijging van 45% sinds 2018.

Om in te spelen op de trend, zullen meer e-commerce winkels dit jaar hun online winkel optimaliseren voor voice search.

De belangrijkste vraag voor webwinkeliers is, hoe? Het is belangrijk om top-of-funnel content te optimaliseren zodat antwoorden op veelgestelde vragen beantwoord worden. Op die manier kan ook een webshop meer voice-search verkeer aantrekken en daarmee klanten voor zich winnen.

Daarnaast kunnen webshops er ook voor zorgen dat producten en diensten met spraakbediening kunnen worden gekocht.

Augmented Reality
Dit jaar zal de augmented reality zijn bereik in de e-commerce wereld verder uitbreiden. Augmented Reality biedt consumenten een meeslepende ervaring waarin zij zich kunnen voorstellen hoe een aankoop wordt gebruikt.

51% van de consumenten zegt de AR-technologie te willen gebruiken om producten te beoordelen. AR wordt vaak gekoppeld aan meubel e-commerce winkels, waardoor klanten zich een bureau of een fauteuil in hun appartement kunnen voorstellen.

Verbeteringen in de AR-technologie zullen de toegankelijkheid voor consumenten thuis verbeteren, die nu toegang hebben tot een meer boeiende winkelervaring via hun smartphone.

Holografische displays, die geen extra benodigdheden vereisen, zullen de keuze zijn van verschillende retailers voor het creëren van meeslepende winkelervaringen. Zulke displays helpen om de ultieme online ervaring te creëren.

Flexibel bezorgen
Een lange tijd was gratis bezorging een trend waar geen enkele webshop omheen kon. Dat beeld is veranderd door Covid-19. Voor het eerst sinds lange tijd is flexibiliteit belangrijker geworden dan prijs.

Consumenten willen het heft in eigen handen nemen en de bestelling ontvangen waar en wanneer zij dat willen. 31% is zelfs bereid extra te betalen voor verzending, als het pakket dezelfde dag nog in huis kan zijn.

Same day delivery werd lang geleden als een trend gezien. Daarop volgde een periode waarop de populariteit van deze bezorgoptie weer verdween. Dankzij de enorme groei van e-commerce en het aantal online bestellingen is dat gewijzigd. Consumenten willen gemak en in tijden van nood zijn ze zelfs bereid wat langer te wachten op hun pakket.

Last but not least heeft de grootste piek in e-commerce in 2020 tijdens Black Friday en Cyber Monday wederom aangetoond dat gebruik maken van een multi-carrier strategie van groot belang is. Enerzijds om risico’s te spreiden, maar anderzijds ook om consumenten een keuze te geven. Het blijkt namelijk dat er verschillende voorkeuren zijn in vervoerders en dit bepalend is voor het doen van een aankoop.

Zorg daarom minimaal voor voldoende keuze in tijdvak, een goede cut-off tijd voor levering op de volgende dag en de locatie waar het pakket geleverd wordt.

Ben je geïnspireerd geraakt door deze, door ons verzamelde trends? Blijf ons dan volgen via Instagram.