In het afgelopen jaar hadden pakketstapelaars het erg druk, met name in de lockdownperiodes. Ondanks de drukte verwachten Nederlandse consumenten snelle leveringen. De vraag naar same-day-delivery steeg met maar liefst 69 procent.
Begin 2021 vroegen wij ons nog af of same-day-delivery minder in trek was in ons land, omdat consumenten niet bereid leken extra te betalen voor een levering op de dag van bestelling. Uit de cijfers van Shipping Index van pakketstapelaar Sendcloud blijkt nu dat dit niet het geval is.
18% consumenten wil same-day-delivery
Uit eerder onderzoek van de softwarespecialist bleek dat maar liefst 18 procent van de consumenten in ons land behoefte heeft aan levering op dezelfde dag. Met de stijging in same-day-delivery van 69 procent is te zien dat deze trend doorzet. Daarnaast verwacht meer dan de helft van de Nederlanders (58 procent) dat levering op dezelfde dag mogelijk is bij een bestelling geplaatst vóór 12.00 uur.
Consumenten worden steeds veeleisender als het gaat om pakketbezorging en willen zelf beslissen waar, wanneer en hoe een pakket bezorgd wordt. Onze verwachting is dat de vraag naar same-day-delivery en groene bezorgopties in 2022 verder toenemen. Het is dan ook een uitkomst voor webwinkels om in te spelen op de vraag naar flexibele bezorging door meer opties aan te bieden”, aldus Rob van den Heuvel, CEO en Co-founder bij Sendcloud.
Snelle levertijd
PostNL heeft in 2021 een recordaantal van 384 miljoen pakketten heeft bezorgd. Ondanks de drukte werd maar liefst 83 procent van de pakketten vorig jaar binnen 24 uur geleverd. Ook in december, de drukste maand, werd 81 procent van de pakketten binnen één dag bezorgd. Volgens het onderzoek lag de gemiddelde levertijd van een pakket op 1.3 dagen.