Volgens onderzoek kopieert Amazon 'best selling products' en manipuleert zoekresultaten

Amazon zou in India, een groeimarkt van het bedrijf, producten van andere verkopers hebben nagemaakt en verkocht hebben in haar eigen webwinkel. Dat blijkt uit duizenden interne stukken van het bedrijf die zijn ingezien door persbureau Reuters.

Amazon gebruikte verkoopgegevens om namaakproducten van populaire goederen te creëren en zijn merken in India te promoten. De naam is het Solimo-project. Het doel is om “verwezen” goederen te identificeren en te targeten, en ze vervolgens na te maken. De aanpak is als volgt: “gebruik gegevens van Amazon.in om artikelen te maken en gebruik het platform om die artikelen onder onze consumenten te distribueren.”

Dit is hoe het bedrijf deze aanpak in India gebruikte, volgens een onderzoek van Reuters: het kopieerde de meest populaire items en gebruikte verkoopgegevens van verkopers op het platform om rechtstreeks met hen te concurreren.

In de webshop van Amazon kunnen particulieren en bedrijven hun producten verkopen, maar Amazon verkoopt er zelf ook producten. Dit doet het bedrijf met eigen merken.

De medewerkers zouden ook de manier waarop producten in de webshop verschenen hebben aangepast. Als klanten naar producten zochten, werden die van Amazon zelf hoger in de resultaten getoond dan die van concurrenten.

Het doel is dat het bedrijf zijn merken kan pushen via zoekopdrachten in zijn online winkel zodra het is overgenomen.

Een van de gedupeerden zou een bekend Indiaas kledingmerk zijn. In de gegevens staat volgens Reuters precies beschreven hoe de groep van Amazon de beoogde kleding wilde namaken en verkopen.

De onthullingen werpen een nieuwe blik op kritiek die Amazon al eerder kreeg. Het bedrijf is vaker aangeklaagd voor het namaken van goederen van verkopers op het platform. Zo openden de Verenigde Staten, Europa en India onderzoeken naar de manier waarop Amazon met de concurrentie omgaat. Tot nu toe sprak het bedrijf de aantijgingen altijd tegen. De nieuwe onthullingen van Reuters zouden eveneens niet kloppen, meldt Amazon in een verklaring.

Dit onderzoek is weer een druppel in dat glas dat steeds voller wordt met dit soort beschuldigingen. De Europese Unie startte in 2018 een onderzoek naar Amazon voor deze kwestie en beschuldigde het twee jaar later in een nog lopende juridische procedure.