Verkoper worden via Bol.com? Wat zijn de voor en nadelen voor jouw webshop?

Marktplaatsen als Bol.com zijn niet meer weg te denken uit de commerciële online wereld. En dit zal alleen maar toenemen. Ben jij benieuwd of het verkopen van producten via zo'n platform bij jou past? Wij van Webshoplocatie zetten in deze blog de voor- en nadelen voor je op een rijtje. Ook heeft Webshoplocatie.nl een eigen platform .Bezoek onze Shop in Shop of neem contact op om de mogelijkheden te bekijken.

Waarom wel of waarom niet verkopen via een marktplaats zoals Bol.com?

Dat is een vraag die voornamelijk webshop eigenaren bezighoudt.

  • Waarom zou je ervoor kiezen om een ander platform nog groter te maken dan het al is?
  • Waarom zou je bijdragen aan de naamsbekendheid van bijvoorbeeld Bol.com?
  • Waarom zou je een deel van jouw marge opofferen voor een ander?

Het zijn vragen die bij veel mensen door het hoofd spoken.

Veel mensen zien Bol.com als vijand terwijl je Bol.com en andere marktplaatsen wat ons betreft als vriend moet gaan zien. Het is een kans om je omzet significant te laten groeien. Hieronder ontdek je waarom jij wel of niet zou moeten gaan verkopen via marktplaatsen.

De opkomst van marktplaatsen

Bol.com, Marktplaats.nl, Amazon.com en Beslist.nl zijn voorbeelden van marktplaatsen. Het zijn marktplaatsen waar je tegen een vergoeding je producten of diensten kunt verkopen. Marktplaatsen worden steeds populairder. Op dit moment shopt al 40% van de mensen op marktplaatsen zoals Bol.com en de verwachting is dat dit in 2020 maar liefst 66% zal zijn! Steeds meer mensen gaan direct naar Bol.com als ze op zoek zijn naar een product. Met meer dan 8 miljoen klanten en 1,5 miljoen dagelijkse bezoekers is Bol.com de grootste marktplaats van de Benelux. Realiseer je dus dat hier behoorlijk wat kansen liggen voor jou als (startende)ondernemer. Je doelgroep is namelijk al aanwezig op dit platform en dat zorgt ervoor dat je een vliegende start kunt maken.

Waarom verkopen via bol.com?

Als je alleen al naar bovenstaande cijfers zou kijken kun je stellen dat alleen die cijfers al genoeg reden zijn om je te verdiepen in het verkopen via Bol.com. Naast de populariteit die deze platformen vandaag de dag aan het winnen zijn, zijn er natuurlijk meer redenen om je te verdiepen in het verkopen via deze platformen.

Hieronder zullen we de verschillende voor- en nadelen van het verkopen via Bol voor je opsommen:

Voordelen verkopen via bol

1: Groot bereik voor een vliegende start

  • Bol.com heeft een enorm klantenbestand én met bezoekersaantallen van 1,5 miljoen per dag kun je er niet omheen; Je doelgroep is dus al aanwezig op Bol.com
  • Als je het starten van een webshop zou moeten vergelijken met het starten als verkoper op Bol.com loop je als verkoper op bol behoorlijk voor op het bereiken van je doelgroep.
  • Startende webshop eigenaren hebben een flink marketingbudget nodig om hetzelfde te bereiken als startende verkopers op Bol.com.

Maar dan horen we mensen denken ‘Je kunt toch Google Ads of Facebook Ads inzetten om een vliegende start met een webshop te maken!?’

Dat klopt inderdaad. Je kunt verschillende soorten media inzetten om je doelgroep snel te bereiken maar vergis je niet, dit kost (veel) geld en je moet je doelgroep op de juiste manier zien te doelen om maximaal rendement uit deze advertenties te halen.

Meestal hebben startende webshop eigenaren hier weinig verstand van, dus besteden ze dit uit. Je moet dus niet alleen veel geld steken in de advertenties maar ook in het marketingbureau die dit voor jou gaat regelen, is niet gratis.

Als verkoper starten op Bol kost geen geld. Je betaalt alleen een bijdrage als er een product via het platform word verkocht. No cure no pay.

2: Gigantische naamsbekendheid

Wie kent Bol niet? De meeste mensen kennen Bol.com en zien het als een betrouwbare webshop waar ze vaak artikelen aanschaffen. Bol.com geeft veel geld uit marketing. Je hebt ze vast al weleens gezien, de opvallende televisie reclames van Bol.com. Je lift dus ‘gratis’ mee met deze marketing en deze awareness. Gratis hebben we even tussen haakjes geplaatst want je betaalt voor deze marketing door middel van de bemiddelingsbijdrage die je betaalt bij elk product die word verkocht via Bol. De bemiddelingsbijdrage ligt overigens tussen 6 en 25% afhankelijk van de markt waar je inzit.

3: Hoe richt je het logistieke gedeelte in?

‘Voor 23:59 besteld, de volgende dag in huis’ we zien het steeds vaker terugkomen. De markt heeft er de afgelopen jaren voor gezorgd dat we steeds sneller over onze artikelen willen beschikken.

Logistiek via Bol.com

Dankzij Logistiek via Bol.com kun jij gebruik maken van deze razendsnelle verzending. Als webshop eigenaar is het bijzonder lastig om deze verzendvoorwaarden te bieden, en als starter al helemaal. Als jij ervoor kiest om je artikelen door Bol.com te laten verzenden resulteert dit vaak ook in een hogere ranking binnen bol. Dit komt omdat je de klant van de beste levervoorwaarden kunt voorzien. Je hoeft je dus niet druk te maken over het verzenden van pakketten en alle rompslomp en hectiek die daar bij komt kijken. Daarnaast zal ook de retourafhandeling door bol worden gedaan als je kiest voor Logistiek via bol. Logistiek via bol geschikt voor jouw producten? Check hier de voorwaarden en tarieven.

Logistiek via E-fulfilment of dropshipping

Wellicht heb je weleens gehoord van deze termen. Deze termen worden in de logistieke wereld veel gebruikt en hebben te maken met het opslaan en verzenden van producten. Maar wat betekenen dropshipping en e-fulfilment? En wat zijn de verschillen? En wat past beter bij jouw webshop?

Wat is e-fulfilment?

We beginnen met de term fulfilment. Dit houdt het volledige proces in van het opslaan, inpakken, verzenden van producten/pakketten. Ook de retourverwerking en voorraadbeheer behoort tot fulfilment. De letter e van e-fulfilment staat voor electric, dus voor webshops. Veel (grote) webshops besteden hun fulfilment graag uit aan een gespecialiseerd bedrijf zodat ondernemers hun tijd volledig op de groei van de shop kunnen richten.

Wat is dropshipping?

Een andere term die veel voorkomt in de logistiek wereld is dropshipping. Bij dropshipping ben je niet de eigenaar van de producten, maar je verkoopt andermans producten. Vervolgens krijg je commissie op de producten die je via jouw webshop verkoopt. Je hebt dus geen kantoor, opslagruimte en klantenservice nodig. Ook hoef je je niet druk te maken om de inkoop van producten/goederen. De leverancier regelt dat allemaal zelf. Het doel van dropshipping is om klanten op jouw pagina/platform te krijgen, een verkoop te realiseren en zo een eigen business te creëren.

Logistiek vanuit eigen opslag en workspace

Verloopt bij jou de verzending vanuit je eigen opslagruimte, zoals bijvoorbeeld vanuit Webshoplocatie, zullen je marges hoger liggen. Je zal wel meer tijd moeten besteden aan het inpakken en verzenden, maar dankzij ons efficiënte drop-off en pick-up point die wij bieden bij Webshoplocatie, wordt dat een stuk gemakkelijker voor je gemaakt. Je kan bij Webshoplocatie ook 24/7 bij je voorraad, klanten ontvangen, op afstand de postorder bedrijven binnen laten en je pakketten beveiligd laten opslaan tot je er zelf bent. We bieden een fotostudio, kantoorruimtes, flexplekken en natuurlijk collega webshophouders onder hetzelfde dak waardoor er synergie ontstaat.

Nadelen verkopen via bol

Maar naast de voordelen zijn er ook nadelen aan het verkopen via Bol.com, hieronder hebben we de nadelen van het verkopen via bol voor je op een rijtje gezet:

  • Je hebt weinig inzicht in klantdata. Bol.com krijgt de klantdata die jij verzamelt als verkoper. Je hebt geen inzicht in zaken als: Hoeveel mensen zijn er op mijn productpagina geweest, hoeveel klikken heb ik op mijn productpagina etc.
  • De meeste mensen denken dat ze producten kopen van Bol.com je bouwt dus niet echt aan je eigen merk. Om dit te ondervangen kun je werken met productverpakking waar jou bedrijf of merk op vermeld staat.
  • Sommige producten zijn niet echt geschikt om te verkopen via Bol. Denk hierbij aan producten met een verkoopprijs onder de 20 euro. Met deze producten is het lastig om een goede marge te maken vanwege de kosten die je hebt als verkoper op bol.

Enthousiast geworden?

Ben je na deze blog getriggerd om verkoper te worden via Bol.com en/of heb je een lopende webshop en wil je eens bij Webshoplocatie komen kijken welke kantoorruimte, flexplek en/of aantal m2 opslag het beste bij jou past? Dan nodigen we je graag uit voor een lekker kopje koffie en een persoonlijke rondleiding. Afspraak kun je maken via info@webshoplocatie of bellen met Anouk op 0652635772.