Er wordt meer dan ooit geïnvesteerd in online commerce en de verkoop via social media. Social commerce is wat er gebeurt als slimme marketeers het beste van e-commerce gebruiken en dit combineren met social media. De social giganten kunnen hierin niet in achterlopen en lanceren de ene na de andere feature.
Facebook en Instagram worden steeds meer serieuze trafficbronnen voor webshops. Om een voorbeeld te noemen: 17% van de mensen die Facebook gebruiken hebben wel eens iets via Facebook gekocht. Maar waar kan je als merk of bedrijf het beste in investeren om je online verkopen via social media een boost te geven?
Er wordt ook steeds meer gestreden om de aandacht van de social shopper. De online verkoop is flink gestegen en hier wordt door de social platformen goed op in gespeeld en zij gaan de strijd aan met traditionele webshops en marktplaatsen. Via social media krijg je een goede visuele inspiratie en verbinden dit vervolgens met sales. Op korte termijn wordt er nog gestreefd naar social commerce.
Social commerce is het proces waarbij producten rechtstreeks op social media worden verkocht. De volledige winkelervaring wordt beleefd op een social media platform. Van productontdekking en onderzoek tot het afrekenproces. In Nederland is het nog niet mogelijk om in-app af te rekenen maar er zijn heel veel andere manieren om de verkoop via social media te stimuleren.
Het verschil tussen social commerce en e-commerce
Social commerce is geen e-commerce, omdat e-commerce verwijst naar een winkelervaring via een website of merkapp. Zoals hierboven benoemd doet een klant in het social media platform een aankoop.
Daarnaast is social selling weer een andere term. Social selling is het opbouwen van relaties op social media om meer potentiële klanten te krijgen. Lees vooral verder in deze blog als je benieuwd bent hoe je deze termen kan combineren om meer te verkopen via social media.
Waarom is het verkopen via social media een goed idee?
Het is waar de generatie van tegenwoordig en de toekomstige generatie winkelen.
Als je doelgroep in de leeftijdscategorie 18 tot 34 jaar ligt, dan zijn ze al erg actief online en wachten erop tot ze wat leuks vinden om online te shoppen terwijl ze scrollen door hun feed. Ook is het belangrijk om rekening te houden met de toekomstige generatie en de stijgende leeftijd van de huidige generatie. Social media is het moderne winkelcentrum. Het is dus tijd om een winkel te openen!
De zoektocht naar producten begint via social media
81% van de shoppers doet onderzoek naar producten op Instagram en Facebook. 54% van de ondervraagden zeiden dat ze een aankoop hebben gedaan op het moment of nadat ze een product of dienst op Instagram hebben gezien.
Social commerce zorgt voor minder stappen in het aankoopproces
We moeten er nog even op wachten, maar wees alvast voorbereid en sta in de startblokken als het wordt gelanceerd. Social commerce zorgt ervoor dat de consument het product ziet dat hij graag wil hebben, hij klikt erop en hij koopt het. Social commerce neemt dus een aantal stappen weg uit de reis van de consument tot hij overgaat tot een aankoop.
Gebruikers hoeven niet meer via je social media account of via je advertentie naar je website te gaan om het product aan een winkelwagentje toe te voegen, hun gegevens in te vullen, om het vervolgens te kopen.
Dat zijn allemaal momenten waarop je de aandacht kan verliezen. Neem de onnodige stappen weg. De consument zit dagelijks op social media: breng het winkelen gewoon naar een social media platform!
Verkopen via social media maakt winkelen tot een sociale ervaring
Winkelen via social media maakt de winkelervaring veel interactiever dan via bijvoorbeeld Google. Consumenten kunnen via social media makkelijk met hun vrienden overleggen over hun aankopen, pronken met hun hippe nieuwe schoenen. Ze kunnen reageren op de fantastische nieuwe ketting van tante Annie, opmerkingen van andere gebruikers bekijken of rechtstreeks communiceren met merken waar ze van houden.
Het sociale aspect dat je krijgt als je een dagje in een winkelcentrum gaat shoppen zul je niet krijgen, maar misschien wel de op één na beste ervaring. Mits je dit als merk of bedrijf goed aanpakt.
Target je belangrijkste doelgroep
Alle social media kanalen hebben ongelooflijk veel klantgegevens en dat is voor jou de uitgelezen kans om je advertenties hierop in te richten. Je kan direct die voetballiefhebbers targeten die gek zijn op dat ene voetbalshirtje of die lekkere Merlot aan mensen die interesse hebben in rode wijn.
Het adverteren en verkopen via social media biedt de kans om specifieke producten aan specifieke mensen te verkopen die er dol op zijn. En dan op een manier die traditionele e-commerce en marketing niet kunnen.
Krijg feedback van je belangrijkste doelgroep
Social media biedt een ongelooflijke manier om feedback te verzamelen. Je laat je producten aan je doelgroep zien en je catalogus staat op je website zodat mensen je producten kunnen bekijken en zich er een mening over kunnen vormen. Je hebt hierbij geen glazen bol nodig: je klanten kunnen je gewoon vertellen wat ze wel en niet leuk vinden.
Waarom laat je je volgers en doelgroep niet stemmen en meebeslissen over productontwikkeling en voorraadbeslissingen? Wat denken jullie bijvoorbeeld over mijn unieke glow-in-the-dark koffer voor op reis?
Je kunt de mening van je volgers of doelgroep vragen door een poll aan te maken in Facebook, Instagram of Snapchat. Of je kan vragen of de Pinterest gebruikers het linker of rechter product mooier vinden. Op social media krijg je duidelijke gegevens over wie je klanten zijn en krijg je de mogelijkheid om met hen te chatten of om je klanten via een persoonlijk bericht feedback te vragen.
Stel ook een chatbot in om mensen vooruit te helpen met hun winkeltraject. Dit zal uiteindelijk alleen maar de verkoop stimuleren.
Moedig beoordelingen aan
Het verzamelen van goede beoordelingen is essentieel voor het opbouwen van een positieve online reputatie. Als je een aantal positieve beoordelingen hebt ontvangen, deel ze dan op een creatieve manier op social media. Dit kan het plaatsen van de beoordeling in je feed, een livevideo met tevreden klanten of het maken van een carrousel met positieve opmerkingen.
Tegenwoordig is het ook een goede manier om een influencer je product te laten proberen en een beoordeling te laten geven via zijn of haar kanaal. Positieve beoordelingen zorgen automatisch voor meer verkopen.
Een aantal mogelijkheden binnen social media om producten te verkopen.
Facebook Shops
Facebook heeft de toename in online verkoop ook in de gaten en heeft een aantal toepassingen van social commerce toegevoegd aan het platform. Facebook Marketplace bestaat al een tijdje, maar Facebook Shops is afgelopen jaar ook live gegaan. Met Facebook Shops kun je je eigen virtuele etalage inrichten op Facebook.
In-app afrekenen binnen Facebook Shops en Facebook Marketplace is helaas nog niet mogelijk in Nederland. In Facebook Shops kan je kiezen welke aanpasbare collectie of producten je wilt presenteren. Pas de lettertypen, afbeeldingen en kleuren van je merk aan. Importeer een catalogus van producten van je website en maak zelf een Facebook Shop aan. Het toevoegen van een Facebook Shop is gratis en eenvoudig.
Sinds een paar jaar is het mogelijk om je betalingsgegevens, contactgegevens en een afleveradres te koppelen aan je Facebookprofiel door middel van Facebook pay. Je kan dit eenmalig instellen en dan via een Facebook shop afrekenen met je Facebook app. Het is echter nog even afwachten tot het mogelijk is in Nederland om daadwerkelijk via een Facebook shop af te rekenen.
Door de nieuwe privacywetgeving wordt het steeds moeilijker om websitedata te gebruiken binnen andere apps en platformen. Met behulp van Facebook pay behoudt de adverteerder de kans om op basis van aankoopdata relevante advertenties te laten zien.
Het is slim om je nu al in Facebook Shops te verdiepen en het in te richten. Op deze manier kan je relevant blijven voor je klanten en een unieke consumentenervaringen bieden aan klanten die dit van je gaan verwachten.
Instagram Shopping
70% van de shopliefhebbers maken gebruik van Instagram om nieuwe producten te ontdekken. Met Instagram Shopping kunnen gebruikers producten uit je foto’s of video’s naar verwachting dit jaar nog in de app kopen of je kan mensen naar het product op je website sturen.
Je kunt een Instagram winkel opzetten door gegevens toe te voegen aan je Facebook catalogus en door deze catalogus te koppelen aan Instagram. Hierbij heb je een Facebook Business account nodig. Ook moet je voldoen aan het handelsbeleid en de handelsovereenkomst van Instagram. Vervolgens krijgt elk product zijn eigen detailpagina met prijzen, foto’s en een gedetailleerde beschrijving. Maar je krijgt ook een nieuw shop tabblad, waarin gebruikers je volledige collectie kunnen ontdekken.
Naast het toevoegen van een winkel kan je nu ook gebruikmaken van de shopping-tags. Met shopping-tags kan je producten taggen in verhalen of berichten. Mensen die geïnteresseerd zijn in een product kunnen vervolgens direct doorklikken naar het product op je website.
In de volgende blog zullen we Snapchat en Pinterest Shopping uitlichten.
Het belangrijkste bij het maken van een strategie zijn de kanalen. Het is verstandig om na te gaan welk platform bij je merk of bedrijf past. Bij een merk waarbij je gehoorapparaten verkoopt is het bijvoorbeeld niet verstandig om Instagram in te zetten, tenzij jij je richt op de slechthorende jongeren.
Begin kleinschalig en zorg ervoor dat je je concurrentie voor bent. Op die manier kan jij opschalen terwijl zij net gaan experimenteren. Succes!