Ook worden andere maatregelen genomen om te bezuinigen, meldt het bedrijf.
Het pakkettenbedrijf is niet de enige ‘coronawinnaar’ die nu aan de verliezende hand is, het overkwam ook maaltijdbezorgers en flitsbedrijven. Betekent dit het einde van de gemakseconomie?
PostNL wil dit jaar twee- tot driehonderd voltijdbanen schrappen. Daarbij worden gedwongen ontslagen niet uitgesloten. Ook neemt het postbedrijf andere maatregelen om kosten te besparen. Bij PostNL werken zo'n 37.000 mensen.
In totaal zet het bedrijf 20 miljoen euro opzij voor de reorganisatie. De bezuinigingen treffen vooral de afdeling voor pakketten. Volgend jaar moet PostNL 25 miljoen euro besparen en daarna nog eens structureel 30 miljoen euro per jaar.
Volgens topvrouw Herna Verhagen had het bedrijf last van de hoge inflatie en het lage consumentenvertrouwen. Daardoor bestelden mensen minder online, waardoor PostNL in het vierde kwartaal minder pakketten kon bezorgen dan een jaar eerder. Ook het aantal poststukken daalde flink. Tegelijkertijd stegen de kosten voor brandstof en lonen.
Het bedrijf zag de omzet in het vierde kwartaal dalen tot 883 miljoen euro. Dat is zo'n 50 miljoen euro minder dan in dezelfde periode een jaar eerder. De winst zakte van 61 naar 27 miljoen euro.
Over het hele jaar kwam de omzet uit op 3,1 miljard euro, tegenover 3,5 miljard euro het jaar ervoor. De winst bedroeg 26 miljoen euro. In het voorgaande jaar boekte het bedrijf nog 228 miljoen euro winst.
Volgens Verhagen houden de uitdagende omstandigheden naar verwachting aan in 2023. PostNL houdt voor dit jaar rekening met een lichte volumedaling en een klein verlies van marktaandeel.
Verder nemen de kosten naar verwachting toe. Weliswaar verhoogde PostNL vorig jaar zijn pakkettarieven, maar vermoedelijk compenseren deze hogere prijzen de stijgende kosten niet.