De opkomst van TikTok en Douyin geeft de komende jaren een flinke boost aan liveshopping.

De opkomst van TikTok en Douyin geeft de komende jaren een flinke boost aan liveshopping. Over 3 jaar wordt wereldwijd voor 650 miljard dollar via livestreams gekocht, voorspelt Euromonitor.

Met name Douyin - de op de Chinese markt actieve zusterapp van TikTok - is al een gigant in livestreaming en e-commerce. In de eerste 3 kwartalen van 2023 verkocht het platform online voor 12 miljard dollar aan beauty- en verzorgingsproducten. Dat is een verdubbeling ten opzichte van diezelfde periode in 2022 en daarmee is Douyin in deze categorie nu de nummer 2, na Tmall (Alibaba). Nummer 3 JD.com ligt al mijlenver achter.

“Een onzekere factor in de ontwikkeling is het ingrijpen van toezichthouders bij deze platforms”, zegt global lead of retail & digital consumer insights Michelle Evans van Euromonitor. “Maar als men daar goed mee weet om te gaan, kan TikTok een grote driver worden voor live- en socialcommerce. Wij verwachten dat consumenten in 2027 voor 650 miljard dollar aan producten en diensten besteden via livestreaming.”

Het aantal maandelijkse gebruikers van TikTok en Douyin is tussen 2020 en 2023 met bijna 20 procent gegroeid. Ter vergelijking: Instagram kreeg er in diezelfde periode nog niet 1 procent maandelijkse users bij, terwijl platforms als Facebook, YouTube en Snapchat zelfs dalingen zagen.

Binnen ons verzamelpand blijven onze online ondernemers via elkaar op de hoogte van de laatst trends. Ze zitten tenslotte allemaal in dezelfde branche en dat zorgt voor synergie. We bieden naast opslagruimtes en kantoren ook online tools zoals de e-ShopHub en Shop in Shop voor online verkopers buiten ons pand. Ben je benieuwd welke mogelijkheden wij voor jou hebben? Neem dan zeker contact met ons op!