Aanstaande 26 november is het weer zover, BLACK FRIDAY. De hoogste kortingen en acties vliegen je om de oren, maar wat is de gedachte achter deze zwarte vrijdag?
Black Friday beschikt in ieder geval over een Amerikaanse roots die langzaam maar zeker ook haar weg blijkt te vinden naar andere delen van de wereld. Ook in Nederland wint de dag na Thanksgiving dan ook behoorlijk een populariteit. Winkels pakken dan ook steeds vaker op deze dag uit met fikse kortingen en acties.
Er zijn een aantal gebeurtenissen in de geschiedenis wat Black Friday gemaakt heeft zoals hij nu is. De eerste bestemming van deze geschiedenis was in 1869. In dit jaar werd er voor de allereerste keer gesproken over de term ‘Black Friday’, welke gelinkt was aan vrijdag 24 september. De term had toentertijd een andere betekenis dan nu, het werd namelijk gebruikt voor een financiële crisis. Twee Wall Street businessmannen hadden het idee om zoveel mogelijk goud van de Verenigde Staten op te kopen. Het doel hiervan was om ervoor te zorgen dat het goud meer waard werd, waardoor ze deze vervolgens met flinke winst konden verkopen. Helaas viel dit plan in duigen met het begin van een financiële crisis als gevolg.
We gaan door naar het jaar 1924 waarin de winkelketen Macy’s besloot om voor Thanksgiving een parade door New York te organiseren. Dit met de achterliggende gedachten om het succes van de winkel te vieren. En tegelijkertijd de mensen aan te sporen om op de vrijdag na Thanksgiving al te beginnen met hun kerstinkopen. Tot op de dag van vandaag wordt deze parade nog elk jaar groots gehouden in New York.
Aangekomen in 1939. In dit jaar besloot de Amerikaanse president Franklin D. Roosevelt dat Thanksgiving een week eerder werd gevierd, de vierde donderdag van november i.p.v. de vijfde. De nieuwe dag van Thanksgiving werd ook wel ‘Franksgiving’ genoemd. De reden van de nieuwe datum was omdat er toentertijd ‘The Great Depression’ gaande was en hij de economie wilde redden. Door Thanksgiving eerder te vieren hoopte hij dat mensen eerder zouden beginnen met kerstinkopen doen. In 1941 werd wettelijk vastgesteld dat Thanksgiving voortaan nationaal wordt gevierd op de vierde donderdag van november.
Toen werd er aangegeven dat de dag na Thanksgiving de eerste dag was waarop winkels uit de rode cijfers en dus “in het zwart” zijn geraakt. In Amerika worden verliezen altijd met rode inkt in een boek opgetekend terwijl winst niet in het blauw, maar in het zwart wordt geschreven. De stelling dat de dag na Thanksgiving de eerste dag is waarop er winst wordt geboekt is tegenwoordig uiteraard niet correct, want de detailhandel kan het hele jaar door winst boeken, maar het wijst wel op het enorme economische belang dat de kerstperiode met zich meebrengt.
Zoals gezegd wordt er al deccenia lang, in de week voor Thanksgiving traditioneel de nodige festiviteiten gevierd door zowel Amerikanen als Canadezen. Tijdens de negentiende eeuw besloten heel wat warenhuizen hier op in te spleen door uit te pakken met grootse aanbiedingen en ‘give aways’ tijdens de parades. Hier gingen uiteraard de nodige reclamecampagnes mee gepaard. Vervolgens konden ook de retailers dit niet zomaar voorbij laten gaan waardoor ze er voor kozen om uit te pakken met aanzienlijke kortingen op hun standaard prijzen. De eerste dag van de week die er al snel om bekend stond de beste periode te zijn voor het in huis halen van de nodige kerstaankopen viel op de dag na Thanksgiving. Wellicht is op deze manier Black Friday echt ontstaan. Hoe dan ook, de Black Friday deals zijn vaak niet te evenaren.
Ook in Nederland is dat het geval. De algemene veronderstelling is wel dat Black Friday naar de toekomst toe verder zal worden uitgebreid waardoor je ook in tal van andere landen zal kunnen genieten van extra aantrekkelijke kortingen op de dag na Thanksgiving.
So….Let’s shop till we drop!