NEWS over webwinkels: 9.8% van geadverteerde producten niet op voorraad

Van de geadverteerde producten is maar liefst 9.8 procent niet op voorraad bij online shops in ons land. Toch scoren Nederlandse webshops beter dan het wereldwijde gemiddelde. Wereldwijd blijkt namelijk dat 16.7 procent van de geadverteerde producten niet op voorraad zijn.

Dit blijkt uit de resultaten van de Feed Marketing Report 2022. Dit onderzoek naar e-commerce werd uitgevoerd door Datafeed Watch. Het nam data mee van meer dan 15.000 webwinkels in 50 landen, waaronder Nederland.

16.7% van producten niet op voorraad
De resultaten gaan onder andere over het assortiment, de advertentiekanalen en fouten in productvermeldingen van verkopers. Wereldwijd blijkt dat in het eerste kwartaal van dit jaar maar liefst 16.7 procent van de producten van webshops die in advertenties staan niet op voorraad is. Veel webshops hebben de synchronisatie van deze data dus niet op orde.

Alleen Polen en Zweden hadden een betere score.

Het onderzoek maakte onderscheid tussen niet op voorraad en de mogelijkheid tot een pre-order. Nederlandse webwinkels hebben 9.8 procent van de producten dus niet op voorraad, waarvan 0.4 procent een pre-order is. Alleen Polen en Zweden scoorden beter, waar respectievelijk 6.1 en 6.8 procent van de producten niet op voorraad waren.

Vervoersmiddelen vaak niet op voorraad
Over het algemeen zijn vervoersmiddelen en -onderdelen het vaakst niet op voorraad, want 57.5 procent van de producten uit die categorie waren tijdens dit onderzoek niet op voorraad. Deze categorie werd gevolgd door sportartikelen (40 procent) en camera’s (22 procent).

Webwinkels hebben gemiddeld 3.2 kanalen
Nederlandse webwinkels gebruiken gemiddeld 3.2 verkoopkanalen, net als het wereldwijde gemiddelde. Volgens de onderzoekers wijst dit op een gebalanceerd marktaandeel. Meerdere soorten online kanalen zijn hier namelijk even populair.

Nederlandse webshops gebruiken voornamelijk Admarkt om te adverteren.

Webshops in ons land gebruiken voornamelijk Admarkt (16.9 procent), Tradetracker (12.2 procent) en Bol.com (10.9 procent) om te adverteren. Verder gebruiken ze ook regelmatig Sooqr (10.3 procent) en Beslist (5.8 procent).