Nederlanders zijn in Europa de meest frequente online shoppers: bijna 80 procent shopt wekelijks online

Nederlanders zijn in Europa de meest frequente online shoppers: iets minder dan 80 procent winkelt minstens één keer per week. Daarbij geven we gemiddeld 345 euro per maand uit. Kleding, eten en boodschappen worden het vaakst afgerekend in webshops.

Dat blijkt uit de nieuwe Paypal E-commerce Index. Hier deden ruim 15.000 consumenten tussen 18 en 75 jaar aan mee en 4.000 B2C-retailers. Het onderzoek laat resultaten zien van 12 Europese landen, waaronder Nederland.

Nederlanders kopen het vaakst online
Als het gaat om hoe vaak we online afrekenen, staat Nederland met stip bovenaan. Maar liefst 78 procent van de Nederlanders koopt wekelijks of vaker online vergeleken met een Europees gemiddelde van 65 procent. Nederland bezet de top-4 samen met Griekenland (76 procent), België en het Verenigd Koninkrijk (beiden 72 procent).

Hoewel Nederlanders het vaakst online winkelen, geven we wel minder uit. In Nederland gaat er gemiddeld 345 euro per maand door. Voor de nummer één, Zweden, is dat maar liefst 486 euro.

Kleding en eten populairst
Net als in Europa is kleding het meest gekochte product in Nederland: bijna 60 procent van de aankopen is in deze categorie. Daarnaast worden eten en drinken (47 procent) en boodschappen (44 procent) hier het meest afgerekend. Opvallend is dat Nederland het laagst scoort op gezondheid en cosmetica: maar 24 procent van de aankopen is in deze categorie, vergeleken met 36 procent in Europa gemiddeld.

Een derde omzet komt via social media
Europees gezien loopt Nederland niet voorop in social commerce, blijkt uit dit onderzoek. Zo’n 40 procent van de Nederlandse shoppers heeft het afgelopen halfjaar via sociale media gewinkeld. Alleen Ierland, België en Spanje scoren lager.

Als we winkelen via YouTube of Instagram geven we wel het meeste uit in Europa. Maandelijks gaat het om gemiddeld 174 euro. Hiermee staat Nederland op plek 2, na Israël met een maandelijkse 186 euro. Bovendien geven retailers aan dat een derde van hun omzet via promotie op sociale media komt.

Nederlanders kritisch op verzendkosten
Het rapport kijkt ook naar drempels bij online aankopen. Ruim 60 procent van de Nederlanders zegt wel eens hun winkelwagentje te verlaten. Te hoge verzendkosten zijn de meest voorkomende reden: maar liefst 57 procent noemt dit als oorzaak. Daarnaast vinden Nederlanders maatschappelijke factoren belangrijk. Voor respectievelijk 27 en 25 procent hebben werkomstandigheden en duurzaamheid invloed op hun aankoopbesluit.