Geen land ter wereld heeft zoveel internetgebruikers die online winkelen als Nederland, blijkt uit een nieuw rapport. Het aandeel online shoppers van alle internetgebruikers in ons land is namelijk 84 procent. Minstens vier van de vijf internetgebruikers in het Verenigd Koninkrijk, Zweden en Denemarken winkelen ook online.
China staat op de vijfde plaats en is het eerste niet-Europese land in de lijst, zoals aangegeven in het Digital Economy Report van de Conferentie van de Verenigde Naties voor Handel en Ontwikkeling (UNCTAD). Deze percentages weergeven het aandeel van internetgebruikers dat online winkelt. In China is dit aandeel relatief hoog, maar veel Chinese consumenten zijn nog niet digitaal actief.
Kansen voor e-commerce in Zuid-Europa
Noorwegen (6e), Zwitserland (8e) en Duitsland (9e) staan ook hoog in de lijst van UNCTAD. Canada (7e) en Zuid-Korea maken de top 10 compleet, op de voet gevolgd door de Verenigde Staten. Frankrijk, Spanje en Italië staan veel lager. In Zuid-Europa zijn veel internetgebruikers nog geen online shoppers; in Italië minder dan vier op de tien.
Slechts 39% van de Italiaanse internetgebruikers winkelt online
Dit biedt kansen voor online verkopers, zoals blijkt uit de algemene groeitrend van de afgelopen jaren; in de meeste landen winkelen steeds meer internetgebruikers online.
E-commerce in Nederland
De e-commerce-markt in ons land was in 2023 bijna 35 miljard euro waard. Daarnaast heeft een aanzienlijk aantal burgers toegang tot snel internet. Dat maar liefst 84 procent van de internetgebruikers ook online shopt, toont aan dat e-commerce in ons land al behoorlijk volwassen is.
Impact van digitale economie
Het onderzoek belicht naast deze lijst ook de ernstige milieu-impact van de groeiende digitale economie. Terwijl digitalisering de wereldwijde groei stimuleert, verergert het de bestaande economische en ecologische kloven. Ondanks deze uitdagingen hebben ontwikkelingslanden volgens het VN-orgaan het potentieel om de digitale verschuiving te gebruiken om ontwikkeling te stimuleren.