Je wilt groei realiseren met je webshop, maar hoe? Wij geven 8 tips om je op weg te helpen!

Wil je in het nieuwe jaar groeien met jouw webshop? Wij van webshoplocatie geven je 8 online marketing tips om dit te bereiken.

Je hebt een prachtige webshop en je krijgt ook regelmatig orders binnen, je bent trots en het gaat de goede kant op. Toch is het nog niet voldoende en je staat te springen om door te groeien. Maar ‘what to do first’? Door de juiste keuzes te maken in je online marketing benadering kun je zowel op de korte als de lange termijn betere prestaties neerzetten en meer klanten aantrekken. Wij zetten hieronder 8 webshop marketing tips voor je op een rij. Kom maar door met die orders! 

1. Lokale vindbaarheid

Je wilt natuurlijk lokaal goed vindbaar zijn en verkopen realiseren, daar begint het allemaal vaak bij. Uiteraard wil je uiteindelijk (inter)nationaal scoren, maar je mag ook zeker jouw ‘afkomst’ niet vergeten. Richt de webshop in voor jouw verzorgingsgebied. Heb je bijvoorbeeld ook een afhaaladres? Laat deze dan duidelijk naar voren komen. Zo kun je ook op lokaal of regionaal vlak bezoekers aantrekken. Zorg daarbij ook voor inzicht in de voorraad, zodat mensen in de buurt weten of de producten nog op voorraad liggen. Maak daarnaast een Mijn bedrijf-profiel aan binnen Google. Google begrijpt door deze vermelding precies waar jouw bedrijf zich bevindt. Bovendien komt dit ten goede van de resultaten binnen bijvoorbeeld Google Maps.

2. Re-marketing

Voor dat consumenten een aankoop doen, gaat daar meestal een hele reis aan vooraf. Ze gaan vaak vergelijken op prijs en levervoorwaarden en dat is natuurlijk logisch gezien het gigantische aanbod op Internet. Zo’n consument kan een webshop een aantal keer bezoeken zonder ook maar iets aan te schaffen. Met re-marketing laat je deze mensen weten dat je ze hebt opgemerkt. Je toont dan advertenties aan jouw websitebezoekers van jouw webshop. Des te vaker je voorbij komt des te meer zaadjes je plant bij de bezoeker en des te grote de kans op een aankoop. Het aantal conversies bij re-marketing advertenties ligt een stuk hoger omdat de doelgroep je site al eens heeft bezocht.

3. Personalisatie

Personalisatie is de beste nieuwe vorm van marketing, omdat niemand geld wil uitgeven aan anonieme bedrijven. Het advies is om één of twee vaste gezichten te gebruiken zodat mensen daadwerkelijk een gezicht bij het verhaal hebben. Doe dat in je nieuwsbrieven, maar ook in video’s en posts op sociale media of in je blog. Klanten worden steeds meer aangetrokken door de kleine details en elk klein detail van personalisatie zorgt ervoor dat zij zich speciaal voelen. Je zorgt voor vertrouwen en geeft je doelgroep een kijkje in de keuken.

4. Jouw verhaal

Door personalisatie in te zetten zorg je ervoor dat jouw online identiteit een persoonlijk gezicht krijgt. Want uiteindelijk worden we vooral getriggerd door ervaringen van andere klanten, van meningen van andere mensen. Je klanten zijn jouw beste ambassadeurs en juist daarom wordt het sociale element steeds sterker. We hoeven de kracht van sociale media daarbij natuurlijk niet verder uit te leggen. Betrek jouw klanten daarom bij jouw online uitingen.

5. Beloon jouw trouwe volgers

Als je veel online actief bent, beschik je wellicht al over een schare trouwe volgers. Dat zijn klanten die steeds weer een bestelling doen, maar ook trouwe volgers op Facebook of Instagram. Oftewel de liefhebbers die zonder tegenprestatie jouw content verspreiden, die met jou mee discussiëren en die zich oprecht betrokken voelen bij jouw producten en diensten. Natuurlijk kun je een ‘vind-ik-leuk’ achterlaten op elk bericht dat een trouwe volger achterlaat of een keer een reactie terugsturen, maar het is in 2020 tijd om meer te doen dan dat. Op sociale media zijn jouw trouwe volgers de mensen die het verschil maken. Laat daarom zien dat je ze waardeert. Dat kan in alle denkbare vormen. Door bijvoorbeeld een gepersonaliseerde giftvoucher of kortingcoupon uit te delen. Trouwe volgers zijn namelijk jouw ambassadeurs en dus van levensbelang.

6. Snippets

Omdat zoekmachines steeds meer komen te weten over je content, zijn ze ook in staat om de zoekresultaten op een andere manier te presenteren. Zo kan Google de zogeheten rich snippets creëren. Dit zijn zoekresultaten met uitgelichte onderdelen van die pagina, zoals een broodkruimelnavigatie of de aangeboden producten. Deze rich snippets moeten dus bruikbare informatie voor Google bevatten. Denk daarbij aan het gebruiken van de belangrijkste zoekwoorden. Ook moet de tekst interessant en begrijpelijk zijn voor de bezoeker. Dit is namelijk de tekst die ervoor moet zorgen dat mensen klikken op de informatie. Houd er rekening mee dat rich snippets nooit klaar zijn en dat er steeds meer opties ontstaan. Trends veranderen namelijk en dat geldt dus ook voor de zoekopdrachten.

7. Eerste indruk op Homepagina-tekst

Terwijl er aandachtig wordt gewerkt aan alle productpagina’s, wordt soms bijna vergeten hoe belangrijk de homepagina is. We hebben het immers over de belangrijkste en vaak sterkste pagina van de webwinkel. Een goed geoptimaliseerde homepagina tekst doet wonderen. In deze webtekst dien je zoveel mogelijk belangrijke onderwerpen op te noemen, en moeten er ook relevante links worden verwerkt naar populaire producten. Overdrijf niet met het aantal interne links, want dat kan averechts werken. Maximaal 10 links volstaat in de meeste gevallen. Gebruik ook de kracht van je footer. Hoewel er niet altijd wordt doorgescrold, is de footer te zien op vrijwel elke pagina van een webwinkel. Dat biedt interessante mogelijkheden om de belangrijkste linkjes nog eens te weergeven.

8. Breng Google op de hoogte

Als je alle bovenstaande punten hebt uitgevoerd, dan is het tijd om dit bekend te maken aan de buitenwereld. Of in elk geval aan Google. Om meteen te laten weten dat er veranderingen zijn geweest op je website, kun je ‘fetchen’ als Google. Doe je niets, dan zal Google de veranderingen ook zien. Het kan alleen iets langer duren.

Opzoek naar een andere workspace? Bij webshoplocatie maken we je het proces een stuk gemakkelijker door talloze efficiente faciliteiten te bieden. Denk aan pick-up en drop-off point, fotostudio, afvalverwerking, synergie met andere webshophouders, vergaderruimtes, 24/7 geopend en ga zo maar door. Je bent altijd welkom voor een kopje koffie en een rondleiding. Maak een afspraak via 0652635772 of mail naar info@webshoplocatie.nl.