Nog steeds is iDeal de meest populaire online betaalmethode in ons land. Maar liefst 32 procent van de consumenten gebruikt deze methode het liefst bij het plaatsen van online bestellingen. Daarnaast gebruikte 39 procent vaker BNPL-methoden (achteraf betalen) dan eerder.
Dit blijkt uit het nieuwste Europese ecommercerapport van payment service provider Mollie. Voor het onderzoek werden 1.000 Nederlandse consumenten ondervraagd. PayPal werd ook vaak als favoriete online betaalmethode bij webwinkels genoemd (19 procent). En 15 procent betaalt online het liefst met een creditcard.
iDeal minder populair bij crossborder-aankopen
Wanneer consumenten in ons land bestellingen plaatsen bij buitenlandse online winkels, noemt nog maar 24 procent iDeal als favoriete betaaloplossing. Veel consumenten betalen dan het liefst met PayPal (25 procent). Ook de creditcard is bij deze aankopen meer in trek (18 procent).
“iDeal was in Nederland jarenlang de onverminderde favoriet als het aankwam op online afrekenen. Maar andere betaalmethoden zijn bezig met een inhaalslag”, vertelt Ken Serdons, CCO bij Mollie. “Steeds vaker kunnen Nederlanders bij hun favoriete Nederlandse webshop ook afrekenen met bijvoorbeeld PayPal of creditcards zoals Visa of Mastercard.”
Creditcards en PayPal bieden andere voordelen dan iDeal.
“Waar iDeal de vertrouwde optie is die zich keer op keer bewezen heeft, bieden creditcards en PayPal weer andere voordelen. Denk bijvoorbeeld aan de verzekering die zij garanderen.
Voor online retailers is het belangrijk dat zij het complete arsenaal aan betaalmethoden aanbieden; zo is de kans het grootst dat de consument zijn digitale winkelmandje afrekent en terugkomt.
43% gebruikt BNPL met enige regelmaat
Maar negen procent van de consumenten noemt achteraf betalen als favoriet. Toch wordt deze methode steeds vaker gebruikt. Twee de vijf Nederlanders (39 procent) maakten in het afgelopen jaar vaker gebruik van BNPL-methoden dan eerder. Dit gemiddelde lag in andere landen op 23 procent. Klarna is de grootste aanbieder van deze methode. Maar liefst 43 procent gebruikt deze methode met enige regelmaat. In ons land ligt dit percentage hoger dan in België (27 procent) en Duitsland (22 procent).
Ben jij een online retailer en wil je meer efficiency brengen in jouw online business? Dan bieden wij van Webshoplocatie dé oplossing met onze e-ShopHub tool. Je leest alle informatie hier! Ook kan je contact met ons opnemen voor nog meer informatie of een persoonlijke afspraak via deze link.