Hoe zet ik TikTok in als marketingtool voor mijn business?

Wij van webshoplocatie zochten het voor je uit.

In de Nederlandse bedrijfswereld is TikTok nog niet heel populair, maar met al meer dan één miljoen gebruikers in Nederland kan het niet uitblijven dat ook dit sociaal medium een plek in het bedrijfsleven krijgt.

Wil je hier vroeg bij zijn? Volg dan deze tips.

Er zijn op dit moment maar een aantal Nederlandse bedrijven actief op TikTok. Enkele voorbeelden van Nederlandse bedrijven die TikTok inzetten bij hun online marketing strategie zijn: BALR, BasicFit en Het Rode Kruis. Er zijn ook enkele betaald voetbalondernemingen die dit social media platform inzetten, zoals AFC Ajax. De belangrijkste tips voor als je met je bedrijf ook de vruchten van TikTok mee wilt plukken.

Tip 1: Zet je TikTok account gelijk om naar een pro-account

Op het moment dat je een account aanmaakt op TikTok krijg je automatisch een standaard account toegewezen. Op dit moment is het mogelijk om je account gratis om te zetten naar een pro-account. Zorg er dus voor dat je dit gelijk doet. Door je account om te zetten krijg je toegang tot uitgebreide statistieken. Je kunt het aantal views, volgers, profielweergaven en je meest trending video’s bekijken. Daarnaast krijg je inzicht in het geslacht en de locatie van je volgers. 

Tip 2: Koppel je andere social media accounts aan TikTok

TikTok geeft je de mogelijkheid om je Instagram, Facebook en YouTube account te koppelen aan je persoonlijke TikTok account. Wanneer iemand je TikTok account bekijkt, kunnen ze door middel van een snelkoppeling ook je andere social media accounts bekijken. Dit kan er voor zorgen dat je TikTok volgers ook je andere social media accounts gaat volgen. Een ander voordeel is dat je een video, gemaakt met TikTok, gelijk kunt plaatsen op je Facebook, Instagram of YouTube kanaal. Daarnaast is het handig om social media accounts aan TikTok te koppelen, omdat je op TikTok helaas nog geen link naar je website kunt plaatsen, wat op andere kanalen wel mogelijk is. 

Tip 3: Gebruik ondertiteling bij je video’s

TikTok wordt voornamelijk gebruikt op de telefoon. Vaak staat het geluid van de telefoon uit. Ondanks dat de video’s op dit platform vaak ondersteund worden door muziek, wordt hierbij ook gebruik gemaakt van ondertiteling. Je hoeft natuurlijk niet bij iedere video ondertiteling te plaatsen, maar als beeldmateriaal niet voldoende duidelijkheid biedt, kan ondertiteling helpen. Denk bijvoorbeeld aan sketches, video’s waarin iets uitgelegd of nagedaan wordt. Bij bijvoorbeeld een challenge wordt vaak bij iedere video dezelfde muziek gebruikt, waardoor ondertiteling niet nodig is. Bedenk als bedrijf wanneer het toevoegen van ondertiteling meerwaarde heeft en wanneer niet. 

Hoe vergroot je je bereik? Tip 1: Gebruik populaire #hashtags

Op TikTok maak je gebruik van hashtags om je doelgroep te bereiken. TikTok geeft ook inzage in de trending hashtags. Zo weet je wat er populair is op het moment dat je je video gaat plaatsen. Kijk hier dus naar en gebruik ze om je doelgroep te bereiken en zo je bereik te vergroten. 

Je hebt op TikTok een beperkt aantal tekens waaraan je je moet houden als je een tekst/onderschrift wilt toevoegen aan je video. Het maximaal aantal tekens op TikTok is 150 tekens, inclusief hashtags. Het advies is dus om niet te veel hashtags te gebruiken in je beschrijving. Doe onderzoek naar welke hashtags populair zijn onder je doelgroep en gebruik alleen de belangrijkste.

De ‘Voor jou’ (For you als je de app in het Engels gebruikt) pagina is de pagina die als eerst in beeld komt wanneer je de app opent. Op deze pagina krijg je verschillende video’s van personen te zien die je (nog) niet volgt, maar die worden aanbevolen door het platform op basis van je kijkgeschiedenis. Veel personen maken gebruik van verschillende hashtags om op deze pagina te komen. Zo kun je de hashtags #foryou #foryoupage #fyp #voorjou #voorjoupagina gebruiken om op de pagina te komen. Wanneer je op de ‘voor jou’ pagina komt te staan met je video zal het aantal weergaven snel oplopen en zal je bereik groter zijn.

Tip 2: Ontwikkel je eigen filter

Maak je eigen filter aan op TikTok, zodat andere gebruikers die kunnen gebruiken in hun eigen video. Door een eigen filter te maken en deze te gebruiken kun je een groter bereik verkrijgen. Op het moment dat andere gebruikers je filter(s) gaan gebruiken zal je bereik toenemen en zal ook je naamsbekendheid vergroot worden.  

Tip 3: Doe mee aan challenges of bedenk je eigen challenge

Op TikTok worden veel verschillende challenges bedacht, uitgevoerd en bekeken. Bij deze challenges horen populaire hashtags. Wanneer je dus een groot bereik wil hebben, doe je mee aan challenges of verzin je zelf een leuke challenge die mensen vervolgens zelf moeten uitvoeren. Slaat je challenge aan, dan kun je een heel groot bereik creëren en mensen kennis laten maken met je bedrijf. Bedenk wel voordat je aan een challenge mee doet of dit ook daadwerkelijk past bij de uitstraling van je bedrijf.   

Voorbeeld van een challenge van Basicfit

Tip 4: Duet video’s 

Je kunt op TIkTok andere video’s gebruiken in je eigen video. Zo kun je zelf een video maken waarbij je meezingt met, reageert op of interactie hebt met een andere video. Hierbij zijn beiden video’s naast elkaar te zien middels split screen. Door een video te plaatsen waar mensen op kunnen reageren of een duet mee kunnen uitvoeren, creëer je meer interactie. 

Tip 5: Samenwerken met influencers

Wanneer je niet zelf de TikTok video’s kunt maken of wanneer je zelf geen tijd hebt om een groot aantal volgers te creëren, kun je gebruik maken van influencers. Soms kan het voor een bedrijf lastig zijn om een strategie te bedenken hoe zij TikTok kunnen toepassen in hun online strategie. Het is voor bedrijven soms ook lastig om mee te gaan in de grappige video’s van de jongeren. Door influencers in te zetten voor je bedrijf kun je snel een grote doelgroep bereiken zonder dat je zelf video’s hoeft te maken. Doordat er een heel groot aantal influencers actief is op TikTok heb je een ruime keus. Doe voordat je influencers gaat benaderen onderzoek naar de doelgroep die zij bereiken, wat voor soort video’s hij of zij maakt, hoe de video’s eruit zien en ga na of dit allemaal past bij je bedrijf. Past dit niet, dan ga je op zoek naar een andere influencer. Wanneer je de juiste influencer(s) hebt gevonden kun je ze benaderen voor een samenwerking. 

Tip 6: Advertenties

Sinds kort is het mogelijk om te adverteren via TikTok. De advertenties zijn zichtbaar op de “Voor jou” pagina wanneer gebruikers door video’s scrollen. De advertenties zijn qua formaat vergelijkbaar met advertenties op Instagram Story advertenties. Het zijn verticale advertenties die (bijna) het gehele scherm in beslag nemen. De targetingopties zijn nog gering, zo kun je alleen nog maar de locatie en leeftijd ingeven.    

TikTok voor bedrijven

Het belangrijkste voordat je begint met TikTok is om uit te zoeken of TikTok past bij je bedrijf en wat jij wilt uitstralen. Voor bedrijven waarbij de doelgroep actief op TikTok is, liggen er zeker kansen. Zorg dat je authentiek en bij jezelf blijft als bedrijf, zodat je betrouwbaar over blijft komen. Blijf daarnaast op de hoogte van alle challenges, onderwerpen en mogelijkheden die er zijn op TIkTok zodat je altijd actueel bent. Ook zal TikTok in de toekomst de mogelijkheid bieden om doelgericht te gaan adverteren met je producten en/of diensten, wat ook zeker interessant kan zijn. ]

We hopen dat je veel hebt gehad aan deze tips over TikTok, volg ons op Instagram en geef comments op de post. We zijn benieuwd naar jouw ervaringen!