Black Friday-deals, Sint- en kerstaankopen, november is en blijft een waanzinnig drukke maand voor (online) verkopers en dat geldt dus ook voor de klantenservice-teams. De toegenomen drukte zorgt voor een stortvloed aan verkoop- en servicegerelateerde vragen.
Met de komst van AI kunnen we dat een stuk gemakkelijker maken. In dit artikel geven we antwoord op de vraag:
GenAI vs AI agents vs chatbots: wat maakt ze anders?
Als je bij het horen van “AI agent” meteen aan chatbots denkt, ben je niet de enige. Chatbots zijn al jaren bekend, maar ondanks verbeteringen blijft het lastig om ze effectief in te zetten met behoud van klanttevredenheid.
Nieuwe functionaliteiten
Met de introductie van GenAI is er een keerpunt bereikt. AI Agents combineren traditioneel conversational design met GenAI (generatieve artificial intelligence) en met API-integraties met achterliggende systemen.
Als voorbeeld: stel dat je op jouw retail-website twee kennisartikelen hebt met schoenmaat-conversies (hoe verhoudt schoenmaat 42 zich tot de UK- en de US-maten, waarbij de schoenmaten voor damesschoenen anders zijn dan voor herenschoenen?), dan is het van belang dat je weet of de klant op zoek is naar heren- of naar damesschoenen. Door het gesprek aan te gaan via conversational design, kun je de context van de klant beter begrijpen, en op basis daarvan de prompt voor GenAI een stuk specifieker en dus persoonlijker maken.
Mocht deze klant in het verleden al eerder herenschoenen hebben besteld, dan kan een AI agent dat begrip ook verkrijgen uit de data die opgehaald wordt uit achterliggende systemen (“Vorige keer bestelde je herenschoenen bij ons. Gaat jouw schoenmaat-vraag dit keer ook over herenschoenen?”). Een AI agent wordt daarom ook vaak ingezet voor klantenservice, waarbij met integraties met achterliggende systemen, volledige retourprocessen geautomatiseerd kunnen worden.
Chat, messaging, WhatsApp, maar ook e-mail en webformulieren
Ook kunnen AI agents kanaalonafhankelijk zijn. Waar chatbots zich met name richten op het automatiseren van live chatgesprekken, worden AI agents ingezet voor alle kanalen, inclusief chat, messaging, WhatsApp, in-app messaging, maar zelfs traditionele kanalen zoals e-mail en webformulieren.
AI agents gaan daarbij dus verder dan de chatbot van 10 jaar geleden. En dankzij integraties met GenAI kunnen ze ingezet worden voor allerlei processen, van sales tot retouren tot “waar zijn mijn spullen?”, en dat voor alle kanalen.
Dus wil je ontlast worden op bijvoorbeeld de klantenservice, maak dan gebruik van deze vernuftige online functionaliteiten! Meer info? Neem contact met ons op!