E-commerce wereld piekt dankzij coronavirus

Iets positiefs in deze crisis.

Nederland gaat grotendeels op slot. Wat zijn de gevolgen voor e-commerce? Groot zo blijkt uit een rondgang bij diverse e-commerce en e-fulfilment bedrijven.
E-commerce groeit door het coronavirus en flink ook. Waar de ‘bricks’ kampen met veelal lege winkels doordat de consument amper nog op pad gaat, of zelfs compleet sluiten, hebben de ‘clicks’ het drukker dan ooit.

50 procent groei
E-fulfilment bedrijf Montapacking, dat de logistiek verzorgt voor ruim 600 webwinkels noteert sinds vrijdag 13 maart twintig procent groei in het aantal pakketten. Edwin van der Ham, directeur Montapacking: “Natuurlijk zien we meer hygiëneproducten, maar ook fashion, cosmetica, eigenlijk in alle productgroepen.” En de verwachting is dat het niet bij twintig procent groei blijft. “Wij verwachten vijftig procent toename, dat zou hetzelfde zijn als de kerstpiek.”

Aanvoer
Montapacking is sterk afhankelijk van de Chinese fabrikanten. “We hebben hem natuurlijk geknepen de laatste weken, maar de aanvoer komt weer goed op gang.” Collega en concurrent Active Ants ziet met name een forse groei (+25 procent) in voedingssupplementen, laat eigenaar Jeroen Dekker desgevraagd weten. Toelevering, ondanks enkele vertragingen, zijn geen probleem. Roy Lenders, eigenaar van webshop Topvitamins constateert ook een forse omzettoename van enkele tientallen procenten. “Met name vitamine c en zink.”

Coolblue sluit winkels voor e-commerce
Dat Nederland massaal aan de e-commerce is geslagen, merkt ook Coolblue. Coolblue sluit vanaf vandaag (dinsdag 17 maart) alle fysieke winkels tot 6 april om de online drukte aan te kunnen. Mensen bestellen extreem veel meer thuiswerkplekken, apparatuur om met elkaar contact te houden en spullen om huishoudens draaiend te houden. We zien de afgelopen dagen alleen al in monitoren, webcams en vriezers een groei van honderden procenten. Om aan deze enorme vraag te voldoen heeft Coolblue ervoor gekozen om alle energie erop te richten die productgroepen in grote getallen bij mensen thuis te krijgen.

Albert Heijn en Jumbo
Jumbo meldt aan zijn onlineklanten dat er momenteel niet via de websuper besteld kan worden. Om de geplaatste bestellingen zo volledig mogelijk aan onze klanten te leveren, kunnen tijdelijk geen nieuwe bestellingen geplaatst worden. Het aanpassen van een geplaatste bestelling is wel mogelijk. We doen ons best het zo snel mogelijk voor je op te lossen, aldus de grootgrutter uit Brabant. De e-commerce site van Albert Heijn was afgelopen weekend overbelast. Nu kunnen er weer bestellingen gedaan worden voor deze week. Maar diverse populaire bezorgblokken zijn tot eind maart volgeboekt. Daarover klagen verschillende AH-klanten op Facebook en Twitter, meldt Distrifood.nl.

Tot de deur
Eerder deze week meldden beide supermarkten zijn onlineklanten al dat de bezorgers nog maar tot de deur de bestellingen brengen. PostNL, dat geen uitspraken doet over de toegenomen drukte, neemt ook zijn voorzorgsmaatregelen. Zo mogen ontvangers van pakketten niet meer op het scanapparaat tekenen voor ontvangst. De bezorger doet dit door de laatste drie tekens van het nummer van paspoort of rijbewijs te noteren.

Ingrijpen
Thuiswinkel, de brancheorganisatie voor webshops roept op tot gezond verstand en ingrijpen waar nodig om onnodig hamsteren te voorkomen. “In een fysieke winkel is het misschien lastig controleren, maar online kun je een limiet zetten op het aantal te bestellen artikelen”, geeft directeur Wijnand Jongen aan. “Webwinkels kunnen consumenten ook oproepen om rekening te houden met anderen.”

Amazon zoekt 100.000 mensen
Amazon moet naarstig op zoek naar 100.000 magazijnmedewerkers en bezorgers in de Verenigde Staten, meldt supplychain24/7. De extra hulpkrachten zijn hard nodig nu de e-commerce ook in de Verenigde Staten flink is toegenomen als gevolg van het coronavirus.