Duitse e-commerce heeft in 2021 een sterke groei doorgemaakt. De bruto-omzet van e-commerceproducten bedroeg 99.1 miljard euro, een groei van 19 procent ten opzichte van 2020.
In 2020 was e-commerce in Duitsland de moeite waard 83.3 miljard euro, wat een groei van 14.6 procent was in vergelijking met het jaar ervoor. De groei van 19 procent is dit jaar dus beduidend hoger. Wanneer digitale diensten worden geteld, bereikt de totale waarde van e-commerce zelfs 107.1 miljard euro.
Elke €5 die een Duits huishouden vorig jaar uitgaf aan fysieke producten, exclusief voedsel, kwam in het laatje van een webwinkel of marktplaats. De bruto handelswaarde bij online verkopers steeg met negentien procent naar 99 miljard euro. Aan digitale diensten werd acht miljard uitgegeven.
Handel in digitale diensten, zoals entreekaartjes en bijvoorbeeld reizen, daalde ietwat. Niet vreemd, want de reis-, vervoers- en evenementenmarkt heeft maar een paar maanden op volle toeren kunnen draaien.
Dat staat in de jongste jaarcijfers van de Duitse brancheorganisatie, voor verkopers op afstand, van het jaar 2021.
Een rapporteur verteld: “Niet eerder hebben consumenten in Duitsland zo veel online gekocht en zich zo tevreden geuit. Dat geldt ook voor het kritieke vierde kwartaal. Anders dan gevreesd bleven problemen in de logistieke keten in e-commerce grotendeels uit.”
Veertig procent van de ondervraagde consumenten zegt dat ze meerdere keren per week iets bij een webwinkel of marktplaats bestellen. Voor de pandemie was dat 33%.
Niet verrassend werd ook vorig jaar elke tweede euro uitgegeven bij een marktplaats: 50,5 miljard euro aan handel (was: 42,1 miljard) werd geïnitieerd bij partijen als Amazon, eBay, OTTO en Zalando en Etsy. Daarvan is Amazon met afstand de grootste: drie keer groter dan nummer twee OTTO.