DEEL 2: Belangrijkste e-commerce trends voor 2020 die je moet weten!

Belangrijkste e-commerce trends voor 2020 die je moet weten, DEEL 2!

De artikelen met e-commerce trends voor 2020 komen aan het begin van het jaar altijd als paddenstoelen uit de grond. Als ondernemer heb je waarschijnlijk helemaal geen tijd om al die artikelen stuk voor stuk te lezen om op de hoogte te zijn.

Wij van Webshoplocatie geven je op de helft van het jaar daarom een volledig overzicht van de 15 belangrijkste e-commerce trends voor 2020 waar je niet omheen kunt. We verdelen ze over 3 blogs van 5 trends per blog. Van een steeds verder gepersonaliseerde klantervaring tot Augmented Reality: volgens de laatste onderzoeken zal de sector grote veranderingen ondergaan.

Het is tijd voor het commerciële tijdperk 3.0, en om je dus zo snel mogelijk voor te bereiden op het komende jaar 2021!

15 belangrijke e-commerce trends voor 2020

De e-commerce markt groeit al jaren. Uit onderzoek van Capterra blijkt dat de gemiddelde online shopper in 2019 tussen de €100 en €250 per 3 maanden uitgaf.

Maar de e-commerce markt verandert ook snel, dus het is van groot belang om op de hoogte te blijven van ontwikkelingen, zodat je hier op in kunt spelen.

In dit artikel vertellen we je daarom meer over de volgende 5 e-commerce trends voor 2020, een vervolg op de laatste blog waarin we de eerste 5 trends bespraken:

6. Chatbots (conversational commerce)

Conversational commerce (de interactie tussen klant en bedrijf via chatberichten of voice) groeit in aandeel.

Volgens Frankwatching blijkt 65% van de consumenten het acceptabel te vinden om door een chatbot geholpen te worden. Een chatbot kan chatten dankzij automatische suggesties, zonder dat je zelf aanwezig hoeft te zijn.

Uit onderzoek van Hubspot blijkt zelfs dat 47% van de consumenten een product zou kopen via een chatbot. Het is dus een efficiënte én conversieverhogende manier om te ontdekken wat je klanten zoeken of willen weten.

Sephora, Ebay, SnapTravel en H&M zijn enkele voorbeelden van bedrijven die al gebruikmaken van chatbots. 

7. Ultra-personalisatie (big data)

45% van de klanten geeft de voorkeur aan bij een webshop kopen die gepersonaliseerde aanbevelingen geeft. En 56% van de online shoppers keert in dat geval graag terug.

Amazon heeft dit heel goed begrepen: klanten krijgen aanbevelingen te zien op basis van aankoopgeschiedenis. Op basis van ‘your wishlist’ en ‘your collection’ biedt Amazon personalisatie.

Dat is natuurlijk allang niet meer nieuw. Dankzij big data die je aankoopgedrag analyseert, stuurt Amazon verschillende e-mails met aanbiedingen die zijn aangepast aan je profiel.

Hoewel de GDPR niet vergeten mag worden, neemt de invloed van big data voor steeds meer shops enorm toe. Hoog tijd om in 2020 een stap verder te gaan in persoonlijke aanbiedingen en slimme marketing.

8. Social commerce

Gezien we uren per dag op social media doorbrengen komt social commerce steeds vaker voor.

Steeds meer verkopen vinden plaats via Facebook, Instagram of Pinterest. Het hangt natuurlijk af van de producten die je verkoopt welk kanaal het meest geschikt is.

Social commerce maakt de customer journey (van inspiratie tot aankoop) korter. Met 10,1 miljoen gebruikers op Facebook en 4,9 miljoen op Instagram, is dit een trend om op in te spelen.

9. Marktplaatsen vs unieke kleine spelers

Ondanks de groei van social commerce kunnen we niet om online marktplaatsen heen: 40% van de online aankopen verloopt via marktplaatsen.

Amazon is nu live in Nederland, maar er zijn al grote én succesvolle e-commerce spelers in Nederland zoals Bol.com & Coolblue. Toch kiezen vele (kleine) webshops er bewust voor om niet actief te zijn op marktplaatsen.

Onlangs is zelfs naar buiten gekomen dat Nike afscheid neemt van Amazon. Ook dit gebied is er dus veel gaande: ontwikkelingen om in de gaten te houden.

10. Direct-to-consumer (D2C)

Online marktplaatsen zijn booming business dus. Tegelijkertijd stijgt het aandeel van ‘direct-to-consumer‘ (van leverancier naar consument).

Transparantie wordt steeds belangrijker en consumenten bestellen het liefst zo makkelijk mogelijk. Het D2C model kan een oplossing zijn.

Het direct-to-consumer heeft invloed op consumenten, leveranciers en de logistieke sector. Tevens een trend om te blijven volgen dus.

Ook benieuwd naar de 5 laatste trends? Blijf op de hoogte via ons Instagram kanaal @webshoplocatie_regiohaarlem.