Online retail gigant Coolblue heeft zijn voorgenomen gang naar de Amsterdamse beurs uitgesteld vanwege de huidige onzekerheid op de financiële markten, deelt het bedrijf vandaag mee. Er wordt afgesloten met: ‘tot nader order’. Een nieuwe streefdatum voor de beursgang wordt niet genoemd. Wel laat Zwart, eigenaar van Coolblue weten dat hij nog altijd het volste vertrouwen heeft in de koers van het bedrijf.
Coolblue maakte begin deze maand bekend een notering op de Amsterdamse beurs te willen. Die beursgang zou nog in oktober plaatsvinden, meldde het bedrijf toen. Coolblue wilde nieuwe aandelen uitgeven, wat 150 miljoen euro zou moeten opleveren. Ook bestaande aandeelhouders zouden delen verkopen. De winst had het bedrijf dan willen inzetten om verdere 'geografische' groei te bekostigen. Het bedrijf is onder meer aan het uitbreiden bij onze buren in Duitsland.
"Als grootaandeelhouders blijven we doen waar we goed in zijn, aandelen houden", zegt eigenaar Zwart in een ludieke disclaimer op Youtube.
Ook zei hij stellig: "Investeerders zijn terughoudend bij beursgangen in de e-commerce".
Waarop Nico Inberg van De aandeelhouder reageerde: "Ze lopen een blauwtje". Hij wijst erop dat het beursklimaat de afgelopen twee weken sinds de aankondiging niet drastisch is veranderd.
"De eigenaren van het bedrijf hadden een bepaalde prijs in hun hoofd voor het concern toen ze deze beursgang aankondigden. Waarschijnlijk kregen ze de afgelopen weken, toen ze met investeerders praatten, een heel andere prijs te horen. Ik denk dat ze rekenden op 4 miljard euro opbrengst, maar dat werd in werkelijkheid waarschijnlijk de helft."
Online verkopers in binnen- en buitenland merken dat de groei afzwakt. Zo maakte het moederbedrijf van Thuisbezorgd, Just Eat Takeaway, vanmorgen bekend dat in het afgelopen kwartaal de bestellingen met 25 % toenamen. Dat is veel minder dan de groei van 79 % in het eerste kwartaal toen verschillende landen in een lockdown zaten.
Op de beurs is de waarde van de maaltijdbezorger dit jaar met meer dan 30 % gedaald.