Het Amerikaanse online retailbedrijf Amazon heeft plannen om in de VS meerdere grotere winkels te openen. Dat meldt zakenkrant Wall Street Journal dinsdag op basis van ingewijden.
Amazon, dat vooral afgelopen jaar zeer goede zaken deed na het invoeren van lockdowns in veel landen, zou zich vooral willen toeleggen op de fysieke verkoop van zogeheten A-merken.
Het Amerikaanse bedrijf, waar oprichter Jeff Bezos begin vorige maand aftrad als topman, profiteerde van de lockdowns in de strijd tegen corona, maar moest onlangs teleurstellende cijfers presenteren: met de heropening van winkels is de animo bij consumenten om online aankopen te doen flink getemperd. Voor de nieuwe topman Andy Jassy, afkomstig van de clouddivisie, is er daarom werk aan de winkel om de groei weer aan te jagen.
Op Wall Street is goed te merken dat Amazon met zijn activiteiten in de voorbije maanden minder goed heeft gepresteerd. Het aandeel van het Amerikaanse bedrijf is fors in waarde gedaald.
Fysieke winkels zijn een zegen voor e-commercebedrijven als het gaat om een mogelijke uitbreiding. Welk assortiment de e-commercereus zal aanbieden, is nog niet duidelijk. Het voordeel van de fysieke winkel is dat klanten producten kunnen testen alvorens ze te betalen, wat de klantenervaring ten goede komt. Het is erg waarschijnlijk dat kleding een belangrijk onderdeel van het assortiment zal uitmaken. Amazon is immers de grootste verkoper van confectiekleding in de VS, vóór Walmart.
Het is niet de eerste keer dat Amazon experimenteert met fysieke winkels, want in 2015 opende de Amerikaanse reus al een aantal boekenwinkels in het hele land (momenteel zo'n twintig). Het bedrijf testte ook al zijn Amazon Go-concept. Het valt nog te zien of dit concept van XXL-winkels succesvol genoeg zal zijn om internationaal uit te rollen.