Amazon NL heeft bij Schiphol zijn eerste Nederlandse bezorgcentrum geopend. Het bezorgcentrum zal de laatste stap in het distributieproces van Amazon voor zijn rekening nemen: het rechtstreeks uitleveren van pakketten aan consumenten die ergens anders in Europa in de distributiecentra van Amazon zijn ge-orderpickt en ingepakt.
Vanuit het genoemde bezorgcentrum gaat Amazon vooral klanten in uit de grote steden als Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht rechtstreeks leveren. Voor deze steden is Amazon dan minder afhankelijk van andere bezorgdiensten zoals bijvoorbeeld Post NL, DHL en DPD. Daarnaast neemt het bezorgcentrum ook de bezorging van pakketten in de regio’s rondom het bezorgcentrum zelf voor zijn rekening, waaronder de regio Haarlem, Almere en Alkmaar.
Distributiemodel
Amazon kiest daarbij in Nederland nu ook voor dezelfde distributiemodel die zij ook al in de Verenigde Staten hanteren. In de VS beschikt Amazon in het hele land over distributiecentra en bezorgcentra. Amazon tracht producten op basis van voorspellende modellen producten al zo dicht mogelijk bij de klant te hebben voordat deze besteld worden.
Iedere nacht vindt een complex distributieproces plaats waarbij Amazon pakketten vanuit distributiecentra in de gehele VS middels luchtvracht in eigen vliegtuigen worden gedistribueerd naar verschillende bezorgcentra in het land, waarmee Amazon zelf voor een groot deel van zijn klanten de ‘last mile delivery’ voor zijn rekening kan nemen. Voor klanten die te afgelegen of te ver van een eigen bezorgcentrum wonen, vertrouwt Amazon nog op reguliere pakketdiensten voor deze ‘last mile delivery’.
Amazon in Nederland
Sinds 2020 richt Amazon zijn ook op de Nederlandse markt. Het was voor Nederlandse consumenten al langer mogelijk om op Amazon te bestellen via amazon.de en amazon.com. Sinds vorig jaar is ook amazon.nl in de lucht en gaat Amazon actiever de concurrentie aan met gevestigde Nederlandse partijen als Bol.com en Coolblue.