Uit de nieuwste Thuiswinkel Markt monitor blijkt dat in de eerste helft van 2024 Nederlandse consumenten voor 17,5 miljard euro hebben uitgegeven aan online retail. Dat is een stijging van 6% vergeleken met dezelfde periode in 2023, maar het aantal producten nam af. De groei komt vooral uit diensten zoals zorg- en schadeverzekeringen.
Het onderzoek tref je hier nieuwste Thuiswinkel Markt Monitor. Het is uitgevoerd door GfK in opdracht van Thuiswinkel.org en Retail Insiders, in samenwerking met PostNL en Betaalvereniging Nederland. Bijna een derde van alle retail uitgaven verloopt nu online, al daalde het aantal aankopen met 2 procent naar 173 miljoen.
Groei in diensten
De groei in e-commerce komt vooral uit diensten (+13%), zoals zorg- en schadeverzekeringen (+27%). Ook de verkoop van tickets voor attracties en evenementen steeg, mede door de Olympische Spelen in Frankrijk.
De uitgaven aan producten bleef relatief stabiel met een groei van 1 procent zien, waarbij het aantal aankopen van producten met 4 procent afnam. Vooral in de categorieën Schoenen & Personal Lifestyle en Food/Nearfood (-11%) was een daling zichtbaar.
Verschil per categorie
Het aandeel van online retailbestedingen verschilt sterk per categorie. Diensten worden vaker online aangeschaft dan producten. Zo vindt slechts 8% van de bestedingen in de categorie Food/Nearfood online plaats, wat het gemiddelde online percentage drukt. Exclusief deze categorie besteedt de consument 37% van zijn uitgaven aan producten online.
Cross-border aankopen nemen toeHet aantal aankopen buiten Nederland groeide met 6% naar 20,3 miljoen, waarbij vooral Chinese webshops populair zijn. De online uitgaven bij webshops in het buitenland stegen daarmee met 16% tot €2,3 miljard In de eerste helft van 2024 deden Nederlandse consumenten 6 miljoen aankopen in China, met een gemiddelde besteding van €41 per aankoop. Dat is fors lager dan in Nederland (€101) of andere Europese landen, zoals Duitsland (€110).
Smartphone-gebruik en betaalmethoden
Hoewel het aantal aankopen via smartphones stagneert, stijgt het aandeel van de totale online bestedingen via smartphones van 25% naar 28%. Dit duidt op hogere aankoopbedragen via mobiele apparaten. Ook het gebruik van iDEAL groeit licht, voornamelijk ten koste van creditcardbetalingen.